CASE 003

Fyns
Magic
Forening

Jeg er en nørd. En stor nørd.

Kender du spillet Magic: The Gathering? Nej? Det er nok hvad man klassisk ville kalle for sindsygt nørdet. Tankerne bliver ledt hen på alt for mange mænd i deres sene 20’ere der sidder omkring et bord med fedtede fingre og dårlig hygiejne mens de kaster med imaginær trolddom i et spil om hvem der har brugt flest penge på papkort.


Det er dog ikke KUN dét Magic er. Magic har en fantastisk broget fanskarre og tiltrækker folk fra alle vegne. Det er derfor jeg så godt kan lide det. Det er også derfor jeg er meget involveret i Magic miljøet på Fyn.



 

Så da min gode ven Martin Stokholm kom til mig med sin idé om at starte en forening der skulle fremme Magic, med særlig fokus på Fyn, var jeg allerede solgt. 


Jeg tog ansvaret for at stå for det grafiske, altså at finde på vores ansigt udadtil, hvordan vi skal kommunikere på bedst mulig måde til de fynske nørder. 


Man kunne jo sagtens være lidt cliché og inkorporere drager, magi og alt muligt andet fantasy gøgl, der med garanti ville ligne alt andet der har med Magic at gøre. Man kunne bruge kunst fra kortene selv, eller et symbol fra spillet som logo? Igen, set 9001 gange før. Jeg valgte at gribe det an på en lidt anden måde.


 

Fyns Magic Forening Logo

Om dynamik og åbenhed

Så det handlede om at appelere til Magic spillere – altså relativt nørdede mennesker, men samtidig kunne blive taget alvorligt af fx Odense Kommune eller mulige sponsorer. Jeg valgte at gå med noget simpelt. Jeg startede mine tegninger med en cirkel med bogstaverne FMF indeni, men det virkede alt alt for tamt.

 

Skriften

FMF logoet er på mange måder også et eksempel på at tage en beslutning og så holde sig til den. Jeg tog beslutningen om at jeg ville bruge den gode gamle helvetica, der for mange grafiske designere sikkert er lig med det kedeligste i hele verden. Jeg er dog stadig kæmpe fan, men hey, jeg har heller ikke været i branchen så længe. Helvetica kan dog noget som så mange fonts ikke kan. Den skriger “SKRIFT” uden at have for meget eller for lidt personlighed. Den er på en måde anonym og alligevel let-genkendelig. 

 

 

 

 

 

Formen

Efter beslutningen om skrifttypen besluttede jeg konceptet. Det skulle være en form der var dynamisk og indbydende. Jeg ville vise at FMF er flydende, at gud og hver mand kan være en del af FMF hvis de har lyst. Som du kan forestille dig prøvede jeg 170+ forskellige former for form, nogle mere lange, nogle høje, nogle lave, osv. osv. Jeg besluttede mig for den form der ses ovenfor, og er egentlig ret tilfreds. Den udtrykker en formbarhed, der kommunikerer at foreningen ikke er rigid og at hvert medlem kan have så meget eller lidt indflydelse som de vil.

 

Farven

Ja. Farven. Den er om noget modig. Jeg er vild med den. Den er frisk og understøtter igen et ønske om at være anderledes end det forventede. Den siger ikke “vi sidder omkring et bord og slynger med pap”, men snarre, “Hey! Se her!” Den kræver opmærksomhed. Desuden har jeg en snedig plan om at den kan bruges i et logosystem, at man kan skifte farven alt efter sæson eller til events eller andet.