CASE 005

Bionic System Solutions

En Ny Form

I forbindelse med at have arbejdet på en animationsvideo til Bionic System Solutions (BSS) lavede jeg et hurtigt logo der skulle være stand-in før de havde lyst til en fuld logo-design process, der jo kan tage tid. Dette logo kan ses nedenfor. Det skulle vise inspirationen bag logoets teknologi. BSS laver (så vidt jeg har forstået, det er meget teknisk) sensorer der via neurale netværk kan retnings-og placeringsbestemme et objekt, fx en drone i tre dimensioner. Jeg synes det er helt vildt sejt. Algoritmen de benytter er udviklet ved at se på hvordan krybdyr hører og retningsbestemmer. Logoet viser et firben i en cirkel ved siden af bogstaverne BSS – Ikke det mest originale og bedst udførte koncept i universet, men jeg vil lige understrege at dette var et stand-in før input fra lederne i BSS. De godkendte det og det var da også godt nok i et stykke tid, men de kontaktede mig omkring at de gerne ville have noget der mere fortalte deres historie. Så jeg gik hastigt igang. 

DESIGN TIP!

Benyt naturlige kurver og drag inspiration fra naturen til at finde et lækkert design. Du kan importere billeder ind i illustrator og tegne efter dem, smart!

Om dårlige tegninger og små begyndelser

Briefet til opgaven lød at der ønskedes et logo design med en falk, til et jagt & outdoor tøjmærke. Der måtte ikke være tynde streger, da det så ikke kan broderes på tøj. Det skulle desuden kunne fungere på både herre og dametøj. Med det i mente begyndte jeg min designprocess.

 

Jeg starter på papir. Jeg har på ethvert givent tidspunkt mindst 3 notesbøger igang med sketches, ideer, dårlige tegninger og dårlig humor (lille shoutout til fieldnotesbrand.com, der laver voldsomt fede notesbøger). I disse notesbøger får jeg alle mine umiddelbare tanker ud, så jeg senere kan håndplukke de bedste og bearbejde dem videre i computeren (jeg bruger adobe Illustrator). Personligt tegner jeg viiirkelig dårligt, men jeg synes at det er vigtigt at kunne se sin design process for sig. Det er rart at man altid kan se tilbage på hvordan man er kommet der hvor man er. Et ekstra lille design tip: Som den fænomenale Aaron James Draplin altid siger, “Vectors are free!” Du skal derfor ikke bekymre dig om at have 90210 forskellige versioner af dit design igang på samme tid. Det er langt mere værd at kunne se noget der var godt en gang for 10 iterationer siden og vende tilbage til det, end at arbejde på de samme vektorer og risikere at miste magien!

 

Når de første tanker er på papir dykker jeg som regel ned i internettets dybe gemmer for at lede efter inspiration. Til dette projekt brugte jeg mange billeder af falke til at forstå konturen, udtrykket og hvordan den er forskellig fra fx en ørn. Ikke længe efter sendte jeg første udkast. Klienten besluttede sig for at vi skulle arbejde videre med et cirkulært design som jeg så gik i gang med at pudse og polere.

 

Designet, der blev valgt ud fra de mange mange skitser, blev så justeret, blandt andet blev øjet gjort større og spiralen mere raffineret. I mellemtiden skulle der også findes en skrifttype der skulle pares med ikonet. Vi prøvede mange ting af, moderne skrifttyper, håndskrift, skrift hvor der er skåret ting fra, osv. osv. I sidste ende besluttede vi os for at den mest bestemte, Slab Serif skrifttype var bedst, da den går efter et mere stilrent og solidt udtryk, end et moderne og mere trendy wordmark ville gøre. Jeg synes også der er noget fedt over at det ikke skriger af 2019, men hellere er mere ubestemt i tid. Typografisk er Rockwell fonten bare voldsomt lækker. Slab serif er meget stærke og maskuline og passer smukt sammen med logo designet, der er maskulint, i det spidse næb og de hårde øjne, men også feminint i den bløde spiral og de svingende kurver der leder ind i logoet og ender i næbets spids. 

Closing Statements

Alt i alt er jeg meget tilfreds med både samarbejdet og det færdige logo design. Jeg nød at arbejde på projektet, det var udfordrende og lærerigt og det styrkede mine evner til at bringe en klient med ind i designprocessen så produktet i sidste ende ikke er et “tadaaa, her er det” men et kolaborativt produkt, hvor alle har været enige igennem hele processen og ingen har råbt og skreget om at deres idé til et logo er den bedste. Jeg har lært meget, du kan læse mere om hvad jeg har lært i mine andre cases her Jeg glæder mig som et lille barn til at se logoet på et stykke tøj. 

Vil du videre?

Leave a Reply

Your email address will not be published.