Close

CASE 002

FALCONESS

Mit første rigtige logo

I vinteren 2019 arbejdede jeg på logo design til tøjmærket Falconess af NPWEAR.

Dette var en særdeles spændende opgave for mig, da det var det et “rigtigt” projekt. Førhen havde jeg lavet logoer for venner. Enten for ingen eller meget lidt penge, men dette var en rigtig opgave, for et rigtigt firma der ville have MIT design. 


Jeg gik straks i gang med at tegne sketches til logo designet. Her kan jeg løfte sløret ind til den magiske verden af grafisk design og sige at det, i hvert fald for mit vedkommende, ikke er perfekt første gang. Jeg vil skåne jer for mine grimme tegninger og blot vise jer det færdige resultat ovenfor. 


Jeg har altid holdt af logoer, et af de første jeg kan huske er LEGOs logo, det er skønt, simpelt, ikonisk. Det er som en kendt designer ville sige “un-mess-withable”. Jeg gør mig ingen forhåbninger om at dette logo er noget nær så godt som “the greats” som fx Apple, IDEO, eller alt hvad Michael Beirut nogensinde har rørt, men det er mine første skridt ind i den virkelige design verden. Jeg vil nok altid se tilbage på det som værende noget jeg er stolt af. For det er jeg.


Jeg har, som skrevet ovenfor, lavet logo design før, i forbindelse med dailylogochallenge, og for nogle venner og familie, men ikke noget af denne kaliber. Dette var derfor et stort spring fra, 24 timers logo design til noget der kom til at tage uger. Det var også igennem dette projekt jeg lærte forventningsafstemning og at beholde den gode kunderelation. Det var fedt.

DESIGN TIP!

Benyt naturlige kurver og drag inspiration fra naturen til at finde et lækkert design. Du kan importere billeder ind i illustrator og tegne efter dem, smart!

Om dårlige tegninger og små begyndelser

Briefet til opgaven lød at der ønskedes et logo design med en falk, til et jagt & outdoor tøjmærke. Der måtte ikke være tynde streger, da det så ikke kan broderes på tøj. Det skulle desuden kunne fungere på både herre og dametøj. Med det i mente begyndte jeg min designprocess.

 

Jeg starter på papir. Jeg har på ethvert givent tidspunkt mindst 3 notesbøger igang med sketches, ideer, dårlige tegninger og dårlig humor (lille shoutout til fieldnotesbrand.com, der laver voldsomt fede notesbøger). I disse notesbøger får jeg alle mine umiddelbare tanker ud, så jeg senere kan håndplukke de bedste og bearbejde dem videre i computeren (jeg bruger adobe Illustrator). Personligt tegner jeg viiirkelig dårligt, men jeg synes at det er vigtigt at kunne se sin design process for sig. Det er rart at man altid kan se tilbage på hvordan man er kommet der hvor man er. Et ekstra lille design tip: Som den fænomenale Aaron James Draplin altid siger, “Vectors are free!” Du skal derfor ikke bekymre dig om at have 90210 forskellige versioner af dit design igang på samme tid. Det er langt mere værd at kunne se noget der var godt en gang for 10 iterationer siden og vende tilbage til det, end at arbejde på de samme vektorer og risikere at miste magien!

 

Når de første tanker er på papir dykker jeg som regel ned i internettets dybe gemmer for at lede efter inspiration. Til dette projekt brugte jeg mange billeder af falke til at forstå konturen, udtrykket og hvordan den er forskellig fra fx en ørn. Ikke længe efter sendte jeg første udkast. Klienten besluttede sig for at vi skulle arbejde videre med et cirkulært design som jeg så gik i gang med at pudse og polere.

 

Designet, der blev valgt ud fra de mange mange skitser, blev så justeret, blandt andet blev øjet gjort større og spiralen mere raffineret. I mellemtiden skulle der også findes en skrifttype der skulle pares med ikonet. Vi prøvede mange ting af, moderne skrifttyper, håndskrift, skrift hvor der er skåret ting fra, osv. osv. I sidste ende besluttede vi os for at den mest bestemte, Slab Serif skrifttype var bedst, da den går efter et mere stilrent og solidt udtryk, end et moderne og mere trendy wordmark ville gøre. Jeg synes også der er noget fedt over at det ikke skriger af 2019, men hellere er mere ubestemt i tid. Typografisk er Rockwell fonten bare voldsomt lækker. Slab serif er meget stærke og maskuline og passer smukt sammen med logo designet, der er maskulint, i det spidse næb og de hårde øjne, men også feminint i den bløde spiral og de svingende kurver der leder ind i logoet og ender i næbets spids. 

Closing Statements

Alt i alt er jeg meget tilfreds med både samarbejdet og det færdige logo design. Jeg nød at arbejde på projektet, det var udfordrende og lærerigt og det styrkede mine evner til at bringe en klient med ind i designprocessen så produktet i sidste ende ikke er et “tadaaa, her er det” men et kolaborativt produkt, hvor alle har været enige igennem hele processen og ingen har råbt og skreget om at deres idé til et logo er den bedste. Jeg har lært meget, du kan læse mere om hvad jeg har lært i mine andre cases her Jeg glæder mig som et lille barn til at se logoet på et stykke tøj. 

Vil du videre?